Hem » Vaccin » Övriga Vaccin » PPD-test

Kampanj

Kikhosta vaccin till gravida

PPD-test

PPD-testet (renat proteinderivat), även känt som tuberkulinhudtestet, är ett test som används för att avgöra om en person har exponerats för tuberkulosbakterier (TB). Testet går ut på att injicera en liten mängd TB-protein under huden på underarmen och sedan undersöka injektionsstället för en reaktion efter 48-72 timmar.

Ett positivt PPD-test indikerar att en person har exponerats för TB-bakterier, men det betyder inte nödvändigtvis att de har en aktiv TB-infektion. Ytterligare tester, såsom lungröntgen eller sputumkulturer, kan vara nödvändiga för att bekräfta diagnosen TB.

PPD-testet används ofta som ett screeningverktyg för individer som löper hög risk för TB-infektion, såsom vårdpersonal eller individer som har varit i nära kontakt med någon som har aktiv TB. Det används också som ett krav för anställning eller resor i vissa länder.

Det finns vissa begränsningar för PPD-testet, eftersom det kan ge falsknegativa eller falskt positiva resultat. Falskt negativa resultat kan uppstå hos individer med försvagat immunförsvar, medan falskt positiva resultat kan uppstå hos individer som vaccinerats mot TB eller exponerats för andra mykobakteriella infektioner.

Om du har fått ett positivt PPD-test eller har fått diagnosen TB är det viktigt att följa den rekommenderade behandlingsplanen för att förhindra spridning av infektionen till andra. Behandling innebär vanligtvis en kombination av antibiotika som tas under flera månader under ledning av en vårdgivare.

• TEST ÄMNE: Tuberculin
  • FÖR: Frågeställning om tidigare BCG-vaccination
  • HUR: 1 dos Injiceras intrakutant
  • BIVERKNINGAR: Lokala reaktioner kan förekomma
Accept
WhatsApp Image 2021-04-12 at 20.53.43

Integritetspolicy

Behandling av personuppgifter på Saltsjökliniken/Läkartorget AB 1 Oktober 2020 För Saltsjökliniken/Läkartorget AB är personlig integritet viktigt. Vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I denna policy förklarar vi hur vi samlar in och använder personuppgifter. Vi beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. Kontaktuppgifter står sist i denna text. Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter? Personuppgifter är alla uppgifter om en levande fysisk person som direkt eller indirekt kan kopplas till den personen. Det handlar inte bara om namn och personnummer utan även om till exempel bilder och e-postadresser. Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna i IT-systemen, oavsett om det handlar om mobila enheter eller datorer. Det handlar om till exempel insamling, registrering, strukturering, lagring, bearbetning och överföring. I vissa fall kan även manuella register omfattas. Personuppgiftsansvarig För de behandlingar som sker inom Saltsjökliniken/Läkartorget AB:s verksamhet är Läkartorget AB personuppgiftsansvarig. (556849-1376 Ormingeplan 3, 13230 Saltsjö Boo). Vilka personuppgifter samlar vi in om dig och varför? Vi behandlar i huvudsak ditt namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter, samt uppgifter som du gett om närmast anhörig. Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra våra skyldigheter för att uppfylla regler i enligt med PUL. Personuppgiftsbiträden I en del situationer är det nödvändigt för oss att anlita andra parter. Till exempel olika IT-leverantörer eller elektroniska journalsystem. De är då personuppgiftsbiträden till oss. Vi kontrollerar personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de garanterar säkerheten och sekretessen för personuppgifterna. När personuppgiftsbiträden anlitas sker det bara för de ändamål som är förenliga med de ändamål vi själva har för behandlingen. Aktörer som är självständigt personuppgiftsansvariga Vi delar även dina personuppgifter med vissa andra aktörer som är självständigt personuppgiftsansvariga, till exempel myndigheter som Skatteverket, när vi är skyldiga att lämna ut sådana uppgifter med stöd av lag eller myndighetsbeslut. När dina personuppgifter delas med en aktör som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller den organisationens integritetspolicy och personuppgiftshantering. Hur länge sparar vi dina personuppgifter? Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Vissa uppgifter i bokföringen behöver på grund av lagstiftning till exempel sparas minst sju år. Vad är dina rättigheter som registrerad? Som registrerad har du enligt gällande lagstiftning ett antal rättigheter. Du har rätt till att få ett utdrag som visar vilka personuppgifter vi har registrerade om dig. Du kan begära rättelse av felaktiga uppgifter och i vissa fall radering. Kontakta oss vid frågor om hur vi behandlar personuppgifter. Om du har frågor om hur vi behandlar personuppgifter kontakta admin@saltsjokliniken.se som är ansvarig för personuppgiftsfrågor. Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen.

Ormingeplan 3

Saltsjö Boo